- Het grootste tech-event van het jaar, de Consumer Electronics Show in Las Vegas, is voor het eerst volledig digitaal.
- De technologische vooruitgang heeft ondanks een wereldwijde pandemie niet stilgestaan.
- Maar het is duidelijk dat de meeste gadgets thuiszitten als thema hebben: televisies, ontsmettingsgadgets en luchtfilters zijn populair.
Het moet deze week wel erg stil zijn in Las Vegas.
Jaarlijks trekt de Consumer Electronics Show (CES) duizenden bedrijven en honderdduizenden bezoekers naar de Amerikaanse gokstad. Maar de grootste techbeurs in de wereld speelt zich in 2021 door de wereldwijde pandemie af op beeldschermen op keukentafels, thuiskantoren en op de bank.
Ook al is CES dit jaar digitaal, dat betekent niet dat er minder nieuwe gadgets, televisies, smartphones of drones te bewonderen zijn.
De nadruk van de technologie lijkt wel veel meer gericht te zijn op het leven van de consument thuis: koelkasten met bacteriedodende UV-lampen, luchtfilters, hightech televisies om de Netflix-quarantine door te komen en gezondheidswearables kwamen aan bod.
Business Insider zet de meest opvallende gadgets van de eerste dag van CES op een rij.
Bluetooth-mondkapjes
Hoewel Nederland laat was met het gebruik van mondkapjes en het vaccineren inmiddels begonnen is, zijn we nog lang niet af van deze accessoire. Op CES zagen de digitale bezoekers hoe ze stukken stof veranderen in gadgets, zoals de MaskFone van BinaTone.
In dit mondkapje met N95-filter zitten ingebouwde bluetooth-oordopjes. Hiermee kan de drager, terwijl die 1,5 meter afstand houdt op straat, luisteren naar muziek of bellen. Allemaal coronaproof.
De televisies van de toekomst
Voor de thuiszittende consument die zat tijd om handen heeft, waren er op de eerste dag van de CES veel beeldschermen. Hele grote, ultradunne en ook erg kleine televisies waren van de partij.
Omdat consumenten overal ter wereld het voorlopig nog moeten stellen met gesloten bioscopen en theaters, zetten fabrikanten als TCL, Samsung en Sony in op de thuisbioscoop.
Op de CES presenteerde TCL een reeks 4k- en 8k-televisies, waaronder de Roku 85 inch 85R435 4-Series Roku 4K TV. Met de populaire geïntegreerde digitale mediaspeler kunnen televisiekijkers gemakkelijk kiezen tussen hun favoriete streamingdiensten, televisiekanalen en spelconsoles.
De Roku-televisie met 4k-beeldkwaliteit is met een bescheiden 1599 dollar een van de goedkoopste en toegankelijkste in de reeks nieuwe producten die TCL presenteerde. Digitale bezoekers van het TCL-evenement konden ook een 85-inch 8k en een 85-inch QLED 4k-televisie bewonderen.
Ook Samsung pakte groots uit met 'de televisie van de toekomst'. Het techbedrijf presenteerde een 110 inch (280 cm!) microled-beeldscherm. Deze technologie, een concurrent van OLED, is nog niet verkrijgbaar op de consumentenmarkt. Samsung wil daar met dit bakbeest verandering in brengen.
“Het afgelopen jaar ondervonden we hoe belangrijk het is om ons thuis goed en comfortabel te voelen”, zegt Menno van den Berg, president van Samsung Benelux in een persbericht. “Met tal van innovaties hebben we daar als Samsung een bijdrage aan kunnen leveren. In 2021 vervolgen we die weg. Onze nieuwe, vaak door AI-aangedreven, producten en oplossingen zijn erop gericht om zo aangenaam mogelijk te leven, zowel op de korte als op de lange termijn.”
Om niet achter te blijven, gaf Sony net voor de start van CES beelden vrij van hun nieuwe Bravia XR 4k- en 8k-televisies. Deze mix van LED- en OLED-modellen hebben schermen tot 100 inch groot.
Op zich niet zo bijzonder als je deze schermen naast die van TCL en Samsung legt, maar Sony onderscheidt zich door het gebruik van de Cognitive Processor XR. Met deze AI-technologie veranderen televisies afhankelijk van wat ze tonen de lenspunten, en hoe beelden optimaal gezien kunnen worden door menselijke ogen.
Coronavrije koelkasten
Aan het begin van 2020 leek het idee van (zelf)desinfecterende keukenapparaten nog toekomstmuziek, een ver-van-ons-bed-show en een decadente luxe. Een paranoïde en angstig jaar later zijn het must haves.
Op CES presenteerde LG een update van hun veelbesproken lijn slimme InstaView-koelkasten. De belangrijkste feature - twee keer kloppen op de deur om die transparant te maken - is ongewijzigd gebleven. Wat nieuw is, is de waterkraan die een glas (of kleine handzame boodschapjes uit de supermarkt) desinfecteert met UV-licht en de deur die je met een stemcommando kan openen.
Volgens CNET biedt deze smetvrije stemtechnologie mogelijkheden voor verregaande smartspeaker-opties, maar is nog onduidelijk of LG die zal toepassen.
Koelkasten zijn niet de enige apparaten op CES die bacteriën en virussen moeten vernietigen. Zo is er de GHSP Grenlite UV-lamp die consumenten kunnen gebruiken in hun auto (of andere kleine ruimtes) om die te desinfecteren.
Deze technologie is niet nieuw; in juni vorig jaar werd al duidelijk dat UV-C-licht kon helpen in de strijd tegen corona. Maar tot nu toe wordt deze ontsmettingsmethode enkel op grote commerciële schaal gebruikt, zoals in het openbaar vervoer of taxidiensten. De Grenlite laat je dit zelf doen met een handzaam lampje.
Een andere UV-killer op CES is de Adibot, een verzameling TL-balken op wielen die hele kantoren en schoollokalen kan desinfecteren door er doorheen te rijden.
Niet alleen maar kommer en kwel
De coronacrisis brengt meer dan innovaties en gadgets die gericht zijn om ons niet besmet te laten raken met een dodelijk virus. Wat dacht je van de ColdSnap, die je met het gemak van een koffiecupmachine thuis softijs laat maken?
De drone van Sony
In een tijd waarin zelfs een tripje naar de apotheek of supermarkt niet meer zo veilig voelt, kunnen drones volgens CES uitkomst bieden. Althans, als de straten zo leeg blijven als nu en er geen pakjes per ongeluk op hoofden kunnen vallen.
Sony pakte op de eerste dag van de CES uit met hun nieuwe drone: Airpeak.
Met de Airpeak laat Sony zien dat het de beslissing de dronemarkt te betreden serieus neemt. Het apparaat kan gebruikt worden met een van Sony's Alpha-camera's voor luchtfotografie.
De oprolbare telefoon
De toekomst van de smartphone is ... oprolbaar. Op de eerste dag van CES presenteerde LG - naast gigantische televisies - ook een nieuwe telefoon: de LG Rollable. Deze gebruikt dezelfde technologie die het bedrijf toepast in de oprolbare televisies, alleen dan kleiner.
Het scherm van de LG Rollable-telefoon verandert van smartphone- naar tabletformaat, als dat de voorkeur is van de gebruiker. Een uitkomst voor consumenten die graag series kijken op hun telefoon, maar liever een net iets groter formaat beeldbuis zouden willen.
LG wil de telefoon dit jaar al op de markt brengen. Zo kan je misschien de nieuwste films op net iets meer bioscoopformaat kijken dan je huidige scherm.
Lees meer over technologie:
- Samsung presenteert op 14 januari al zijn nieuwe Galaxy-smartphones in een poging marktaandeel van Apple en Huawei af te snoepen
- Hyundai bevestigt gesprekken met Apple over het maken van een elektrische auto, maar trekt dat later weer in
- 12-jarig meisje klaagt TikTok aan over de manier waarop de video-app met data van kinderen omgaat